۳۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۱۷

ساختن جهانی بهتر با صرفه جویی در مصرف انرژی

ساختن جهانی بهتر با صرفه جویی در مصرف انرژی

۲۱ اکتبر روز جهانی صرفه‌جویی انرژی بوده از اهداف این روز «بهره‌وری بهینه از منابع طبیعی برای تولید انرژی‌های برق، گاز و آب» و همچنین «توجه به تاثیر مصرف انرژی بر محیط زیست» است .

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، مهدی تفضلی، رئیس گروه توسعه همکاری‌های بین‌المللی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق گفت: مجمع جهانی انرژی (IEF) در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار روز ۲۱ اکتبر را باهدف آگاه سازی جامعه نسبت به اهمیت صرفه‌جویی انرژی و تشویق به تغییر در عادات مصرف به عنوان روز جهانی صرفه‌جویی در انرژی نام گذاری کرد.

وی خاطرنشان کرد: هدف نهایی از گرامیداشت این روز در سطح جهان تضمین دسترسی به انرژی مقرون به صرفه، قابل اعتماد و مدرن برای همه تا سال ۲۰۳۰ منطبق بر هدف هفتم توسعه پایدار سازمان ملل و تاکید بر نقش انرژی در پیشبرد رشد اقتصادی، توسعه انسانی و پایداری محیط زیست است.

رئیس گروه توسعه همکاری‌های بین‌المللی ساتبا تشریح کرد: برای کمک به توقف روند مصرف فزاینده سوخت‌های فسیلی نظیر زغال‌سنگ و نفت که هم منابع محدودی دارند و هم پایداری محیط زیست را به خطر می‌اندازند، اقتصادهای مدرن یک روند سریع برقی سازی را در دستور کار قرار داده اند تا انرژی الکتریکی که منشأ عمدتاً تجدیدپذیر دارد را در کاربردهایی نظیر حمل ونقل، صنعت، گرمایش و غیره جایگزین روش‌های سنتی تولید و مصرف برق کنند.

وی افزود: اما اقدام دیگری که حتی مؤثرتر است صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. در واقع هیچ راهی بهتر از کاهش مصرف انرژی برای جلوگیری از تغییرات آب و هوا وجود ندارد تا از تولید انرژی مازاد مصرف و انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کرد.

تفضلی گفت: در اجلاس جهانی قبلی تغییر اقلیم سازمان ملل (COP28) نیز که در امارات عربی متحده برگزار شد تعداد زیادی از کشورها برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر و دو برابر کردن بهره‌وری انرژی تا سال ۲۰۳۰ توافق کرده بودند.

وی در پایان ادامه داد: بزرگداشت روز جهانی صرفه‌جویی در انرژی، فرصت خوبی است تا به عادت‌های مصرف انرژی خود فکر کنیم و تلاش خود را برای ساختن جهانی پایدارتر انجام دهیم.

کد خبر 6263823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha